JEDILNIK IN PREHRANA

Zdrava prehrana je za otroke zelo pomembna, saj je zaradi intenzivnega fiziološkega, psihosocialnega in kognitivnega razvoja potreba po energiji in hranilnih snoveh (beljakovinah, ogljikovih hidratih, maščobah ter vitaminih in mineralih) velika.

Zdravo prehranjevanje v otroštvu je osnova za zdravje v odrasli dobi. V otroštvu pridobljene prehranjevalne navade se prenašajo tudi na kasnejše življenje. Če otroka že od majhnih nog navajamo na zdravo prehrano, bomo imeli kasneje s tem manj težav. Napačne navade, ki smo jih pridobili že v otroštvu, pa bomo v odrasli dobi stežka opustili. Kljub temu, da je na trgu ponudba živil velika, lahko z neprimerno izbiro živil, postopkov priprave jedi in sestave obrokov v telo vnesemo premalo določenih vitaminov, mineralov in elementov v sledovih, po drugi strani pa tudi preveč »praznih« kalorij, če so obroki energijsko prebogati.

V našem vrtcu se trudimo, da bi otrokom zagotovili zdravo, varno, pestro in uravnoteženo prehrano. To dosegamo tako, da:

  • uporabljamo kvalitetna živila, naročena pri dobaviteljih, ki so bili izbrani na podlagi skrbno pripravljenega javnega razpisa,
  • otrokom vsakodnevno ponudimo sezonsko sadje in zelenjavo,
  • omejujemo uporabo industrijsko pripravljenih jedi – jedi pripravljamo sami v eni centralni in eni razdelilni kuhinji – sami pripravljamo tudi celo paleto sladic in namazov,
  • v obroke vključujemo vedno več ekoloških živil,
  • enkrat v tednu imamo brezmesni jedilnik,
  • enkrat v tednu otrokom ponudimo ribje jedi,
  • izogibamo se uporabi živil, ki vsebujejo konzervanse, ojačevalce okusa, umetna barvila in druge aditive,
  • omejujemo uporabo sladkorja – otrokom so na voljo manj sladkani napitki – sokovi, ki vsebujejo 100 % sadni delež, malo sladkani čaji, kompoti, limonada in voda,
  • omejujemo uporabo soli,
  • uporabljamo zdrave postopke priprave jedi (kuhanje, dušenje, peka v parnih pečeh – konvektomatih),
  • postopoma uvajamo nove jedi in opuščamo jedi, ki niso v skladu s prehranskimi smernicami,
  • pri pripravi obrokov upoštevamo količinske normative in potrebe po hranilnih in energijskih vrednostih,
  • na podlagi zdravniškega potrdila nudimo prilagojeno dietno prehrano tistim otrokom in zaposlenim, ki jo potrebujejo,
  • na podlagi določil vzpostavljenega HACCP sistema poskrbimo za ustrezni monitoring in korekcijske ukrepe pri sprejemu in skladiščenju živil, pri postopkih toplotne obdelave, odmrzovanja in ohlajevanja živil; pri pripravi in razdeljevanju obrokov pa zagotavljamo visoko raven osebne higiene, higiene kuhinjskih pripomočkov in površin, na katerih se hrana pripravlja, kot tudi za varno razdeljevanje hrane v igralnicah,
  • postrežba obrokov v skupini je prilagojena starosti otrok,
  • izogibamo se živilom, ki predstavljajo za otroka »prazne« kalorije, imajo majhno hranilno vrednost in lahko vsebujejo različne aditive in alergene snovi (sladkarije, smoki, čips).

Otrokom privzgajamo zdrave prehranjevalne navade in jim nudimo okusno pripravljene obroke. Pomembno pa je, da v luči privzgajanja zdravih prehranjevalnih navad delujemo z roko v roki s starši. V ta namen svetujemo:

  • naj v primeru, da želijo ob rojstnem dnevu svojega otroka pogostiti tudi ostale otroke v skupini, prinesejo živila, ki so za zdravje otrok koristnejša – sveže sadje, suho sadje, sokovi s 100 % sadnim deležem in podobno,  v izogib »praznim« kalorijam pa odsvetujemo prinašanje smokijev, čipsov in  sladkarij;
  • zaradi zagotavljanja varnosti živil so za vrtec neprimerna vsa kremasta živila – torte, sladoledi, kremne rezine ter doma pripravljena živila;
  • v primeru, da starši prinesejo živilo v vrtec, mora biti slednje opremljeno z deklaracijo, na kateri je razviden rok uporabe živila in sestava živila.

Dober tek!

Jasna Odar,
organizatorka prehrane

 

PREHRANA V VRTCU